2. Bijzondere ontwikkelingen/risico's
Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV)
In 2019 is het gebruik van de Regiotaxi (KCV) sterk gestegen ten opzichte van 2018. Mede hierdoor stijgt de bijdrage van gemeenten in de beheer- en exploitatiekosten. De verwachting is dat deze ontwikkeling doorzet. Om het vervoer beheersbaar te houden, moeten we komend jaar gezamenlijk op zoek naar beheersmaatregelen.
Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN)
De ODBN heeft een aantal turbulente jaren achter de rug. De organisatie heeft ingrijpende keuzes gemaakt en er zijn maatregelen getroffen om organisatorisch en financieel in control te komen. Hoewel er nog slagen gemaakt moeten worden, gaat het zowel organisatorisch als financieel de goede kant op. De maatregelen krijgen zijn effect. Een risico daarbij blijft dat het een uitdaging is voor de ODBN om personeel te behouden en te werven. Met de krapte op de arbeidsmarkt zal dit de nodige inspanningen vergen.
Vanuit onze zorg over de robuustheid van de ODBN hebben wij de ODBN verzocht om ons met regelmaat te informeren over de voortgang. Daaruit blijkt dat de ODBN afgelopen jaar grotendeels heeft kunnen leveren wat we hebben afgesproken.
Omgevingswet
De toekomstige Omgevingswet (Ow) wordt één van de grootste wijzigingen in de wetgeving voor het fysieke domein van de afgelopen decennia. De wet bundelt 25 wetten, 120 sectorale AMvB’s (Algemene Maatregelen van Bestuur) en honderden ministeriële regelingen. De uitgangspunten van deze wet zijn participatie en integrale aanpak op basis van vertrouwen, met als doelen minder en overzichtelijkere regels, meer ruimte voor initiatieven van inwoners en bedrijven en lokaal maatwerk.
De wet treedt 01-01-2021 in werking, in juni 2020 beoordeelt het ministerie of deze datum ook echt haalbaar is. Dit vraagt veel voorbereiding van de overheden en ook de omgevingsdienst. We werken hierin samen met de overheden (provincie, waterschappen en gemeenten) en adviesdiensten (omgevingsdienst, veiligheidsregio en GGD) in de regio Noordoost Brabant.
Ook in 2020 wordt dit voortgezet en krijgt dit onder andere een impuls door een samenwerking van alle projectleiders Omgevingswet van de deelnemende gemeenten.
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
BSOB bestaat uit de gemeenten Asten, Bernheze, Gemert-Bakel, Laarbeek, Sint Anthonis, Someren, Landerd, Uden, Deurne, Boekel, Oss en het Waterschap Aa en Maas. De komende jaren blijft de BSOB zich richten op enerzijds een efficiënte bedrijfsvoering en anderzijds op een externe oriëntatie op de omgeving teneinde verdere uitbreiding met nieuwe deelnemers en/of nieuwe taken te kunnen realiseren.
Daarnaast blijft de BSOB de gesprekken aangaan met de huidige deelnemers om nader te verkennen op welke wijze zij haar dienstverlening kan verbeteren en uitbreiden met nieuwe diensten.
AgrifoodCapital/Regio Noordoost-Brabant
In 2019 zijn raden, bestuurders en ambtenaren uit de regio noordoost-Brabant meegenomen bij de ontwikkeling van 2 nieuwe strategische agenda’s. Voor zowel de Regio noordoost-Brabant (de samenwerkende overheden) als Agrifood Capital (de Triple Helix organisatie in noordoost Brabant) hebben we via verschillende sessie opgehaald wat de ervaringen tot nu toe zijn en welke prioriteiten en accenten er gezet moeten worden voor een nieuwe periode tot 2030. Daarna worden beide agenda’s afgerond en wordt de strategische agenda van de Regio noordoost-Brabant voor vaststelling aangeboden aan de verschillende raden van de regio. De strategische agenda voor AgriFood Capital wordt ter kennisname meegestuurd.