Bestemming rekeningresultaat
De jaarrekening 2019 sluit met een positief saldo van afgerond € 3,2 miljoen. De bestemming van het saldo vindt pas plaats nadat de jaarrekening is vastgesteld. Voorstellen voor het overhevelen van budgetten zijn mogelijk om ervoor te zorgen dat projecten c.q. activiteiten, waarvoor in 2019 specifieke gelden beschikbaar gesteld zijn, in 2020 alsnog uit te voeren/af te ronden. Het is goed om dit soort voorstellen aan een aantal criteria te toetsen. Deze zijn:
- Beleidsinhoudelijk is het noodzakelijk de prestatie alsnog te realiseren.
- De over te hevelen middelen waren al bedoeld voor de betreffende prestatie.
- De prestatie past in de werkplanning of het jaarplan van het nieuwe jaar.
- Realisatie van de prestatie vindt uiterlijk in het nieuwe jaar plaats.
- Er is sprake van budgetten voor projecten waar bij de start al duidelijk was dat de uitvoering meerdere jaren zou vergen. Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven.
- Er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden.
- In het nieuwe jaar zijn geen middelen beschikbaar voor deze prestatie en het is de verwachting dat dit niet redelijkerwijs mogelijk is. Uitvoering van de activiteiten/werkzaamheden kan zonder budgetoverheveling dus niet binnen het budget van het nieuwe jaar uitgevoerd worden.
- In het betreffende beleidsveld is op rekeningbasis geld over tot minimaal het gevraagde bedrag.
- Het gaat om een materieel bedrag: als ondergrens geldt in principe een bedrag van € 25.000.
De afweging om extra gelden beschikbaar te stellen voor nieuwe wensen c.q. ontwikkelingen vormt geen onderdeel van de resultaatbestemming. De integrale afweging daarvan vindt plaats binnen de kadernota en de programmabegroting. Dat betekent dat een eventueel resterend rekeningsaldo in de algemene reserve gestort wordt. Vervolgens kan bij de behandeling van de kadernota c.q. programmabegroting de integrale afweging plaatsvinden van een eventuele besteding van de algemene reserve aan specifieke doelen.
We stellen voor het positieve saldo over 2019 van € 3.243.554 als volgt te bestemmen c.q. budgetten over te hevelen.
bedragen in euro’s
|
Bij het bestemmen van het positieve saldo volgens deze tabel blijkt dat we een bedrag van € 515.041 in de algemene reserve storten (zonder concrete bestemming).
Toelichting posten
Nr. | Omschrijving | Bedrag |
---|---|---|
1 | Beschermd Wonen | € 1.076.000 |
Voor Beschermd wonen is Oss centrumgemeente. We ontvangen rijksmiddelen om deze taak voor de regio Brabant Noordoost-oost (BNOO) uit te voeren. In de regio BNOO zijn nog geen solidariteitsafspraken rondom Beschermd wonen gemaakt. Wel is bestuurlijk afgesproken dat we bij voor- en nadelen samen kijken wat nodig is en samen naar oplossingen zoeken. In de tweede rapportage over 2019 werd een voordelig saldo verwacht van € 3,8 miljoen. Dit bedrag is gestort in de reserve beschermd wonen. Voor dit bedrag is een bestedingsplan gemaakt. Dit bedrag alsmede de reeds aanwezige reserve wordt aangewend voor het Koersdocument voor zorg en ondersteuning voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid. Vanuit de reserve is € 1,9 miljoen uitgekeerd aan de regio gemeenten. | ||
2 | Rijksgelden klimaatmaatregelen | € 282.000 |
We hebben in de decembercirculaire 2019 extra geld gekregen voor klimaatmaatregelen ( € 282.000). We krijgen extra geld voor het opstellen van de transitievisies Warmte, Energieloketten (goed informeren van bewoners en particuliere gebouweigenaren) en voor uitvoeringsplannen op wijkniveau. Daarnaast krijgen we in mei 2020 nog extra geld voor realisatie van laadpalen voor elektrisch vervoer (circa 75.000). Dit wordt verwerkt in de mei circulaire 2020. Omdat we dit bedrag uiteraard niet meer hebben kunnen besteden in 2019, doen we een voorstel om de gelden over te hevelen naar 2020. | ||
3 | Schadewijk | € 58.500 |
We hebben in 2019 € 58.500 niet besteed. Hiervan heeft € 20.000 betrekking op het opstellen van een meerjarige integrale gebiedsvisie voor de Schadewijk. Hierbij willen we precies in kaart brengen hoeveel geld er de komende 10 jaar gemoeid is met de openbare ruimte en het bezit van BrabantWonen in de Schadewijk. Het achterliggende doel hierachter is werk met werk maken en de kansen voor de Schadewijk te vergroten door slim te budgetteren. Dit project zou in 2019 starten maar is in verband met een capaciteitsvraagstuk doorgeschoven naar 2020. | ||
4 | Budget energietransitie | € 140.000 |
We hebben een jaarlijks budget voor de energietransitie. Het doel is om versnelling door te voeren en middelen te leveren voor duurzaamheidsprojecten. Doordat de projecten meer voorbereidingstijd kosten hebben we niet alle budgetten uitgegeven. Projecten lopen qua uitvoering over meerdere jaren heen. | ||
5 | Lokale beleidsontwikkeling economie | € 30.000 |
Voorgesteld wordt om geld over te hevelen om in het jaar 2020 invulling te geven aan de vraag vanuit het bedrijfsleven, de samenleving en de gemeente om arbeidsmigranten zo goed mogelijk te laten landen in Oss. Opdracht hiervoor is op 26 november 2019 door het college vastgesteld. | ||
6 | Verduurzamingsbudget maatschappelijk vastgoed | € 70.000 |
In het voorjaar 2020 zal een opinie nota worden aangeboden aan de raad voor de verduurzaming van het maatschappelijke vastgoed. Dit zal in 2020 leiden tot een routekaart hoe we concreet gaan verduurzamen. Het in 2019 resterende budget is nodig voor extra kosten voor de inhuur van advies en het uitvoeren van de maatregelen. Denk daarbij aan het verduurzamen van de Meerjarige Onderhoudsplannen (MOP) tot een groene MOP, aanvragen SDE+subsidie voor het plaatsen van zonnecollectoren en uitvoering van de maatregelen vanuit de wet Milieubeheer. | ||
7 | Weerbaar bestuur | € 119.148 |
In 2018 hebben we € 120.000 Impulsgelden van het ministerie van Binnenlandse Zaken ontvangen voor versterking van de weerbaarheid in de gemeente Oss. Dit budget hebben we bij de bestemming jaarrekeningresultaat 2018 volledig overgeheveld naar 2019. In 2019 is er slechts € 853 uitgegeven voor dit project. Een deel van de impulsgelden zetten we in voor het Maasland Interventie Team. Bewustwording van medewerkers op het voorkomen van ondermijning is hierbij belangrijk en het inrichten van een veilige werkomgeving voor het uitvoeren van de publieke taak. De looptijd van het project loopt tot 1 maart 2021. Einddoel van het programma is dat de gemeente als een weerbare overheid is opgewassen tegen ondermijnende criminaliteit en dat met integere en slim ingerichte dienstverlening criminaliteit niet wordt gefaciliteerd. Om uitvoering en verdere invulling te geven aan Weerbaar bestuur stellen we voor om het niet bestede budget van € 119.148 over te hevelen naar 2020. | ||
8 | Impulsgelden Kansrijke Start | € 18.680 |
Bij de meicirculaire 2019 gemeentefonds hebben we € 18.680 toegekend gekregen als GIDS-gemeente (Gezond in de stad) voor het vormen van een lokale coalitie rondom de eerste 1.000 dagen van kinderen. Deze bijdrage van € 18.680 per jaar geldt voor de jaren 2019 tot en met 2021. Midden 2019 zijn we gestart met het opzetten en vormgeven van de lokale coalitie, met partners uit het sociale en medische domein. | ||
9 | Instelling cultuurfonds | € 19.000 |
Bij de programmabegroting 2019-2022 is besloten om voor de periode 2019 tot en met 2021 € 30.000 per jaar beschikbaar te stellen voor het instellen van een cultuurfonds. We vroegen de instellingen van de cultuurtafel om een voorstel te doen voor de inrichting van het cultuurfonds. De implementatie hiervan liep vertraging op door de ontwikkelingen bij Cultuurpodium Groene Engel, het positioneringsonderzoek bij de Lievekamp en de ontwikkelingen rondom het UIThuis. Hierdoor is slechts € 11.000 in 2019 besteed. We willen het restantbudget 2019 van het cultuurfonds overhevelen naar 2020 en ten goede laten komen aan het culturele amateurveld van de gemeente Oss. | ||
10 | Locatieonderzoek Golfbad Oss | € 45.185 |
In 2019 is € 50.000 opgenomen voor externe expertise voor een locatieonderzoek Golfbad Oss. Hiervoor hebben we slechts beperkte kosten gemaakt in 2019 (€ 4.815). Daarnaast is bij de programmabegroting 2020-2023 € 100.000 voor 2020 beschikbaar gesteld. Dit om specialistische kennis in te huren voor het maken van een groot aantal strategische keuzes. Denk aan aanbesteden nieuwbouw, eigendom, exploitatie, bekostiging etc. Deze keuzes hebben allemaal hun eigen complexe, specialistische achtergrond waarover specifieke kennis een vereiste is. Voor deze voorfase huren we specialistische kennis in. Ondanks het beschikbare bedrag in 2020 stellen we voor om het niet bestede budget 2019 van € 45.185 over te hevelen naar 2020. Dit om het totale project van de nieuwbouw in goede banen te leiden. | ||
11 | Kerkenvisie | € 38.000 |
Afronden opstellen Kerkenvisie Oss. Dit traject is in 2019 gestart en wordt in het voorjaar van 2020 afgerond. We huren hiervoor een bureau in dat voor haar werkzaamheden in 2020 nog betaald zal moeten worden. Deze planning was al vanaf het begin duidelijk en komt overeen met de afspraak hierover met de gemeenteraad. Het geld dat we voor dit proces inzetten is afkomstig van het RCE (Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed) en specifiek hiervoor bestemd. | ||
12 | ICT storting in reserve automatisering | € 72.000 |
Binnen ICT is een eenmalig voordeel ontstaan door nieuwe licenties voor microsoft. Betaling hiervoor vindt plaats vanaf 2020. Daarnaast is er per saldo sprake van een nadeel van € 145.000 binnen ICT op onderhoud beheer software. Dit bedrag is uit de reserve automatisering gehaald. Voorgesteld wordt om het voordeel van per saldo € 72.000 terug te storten in de reserve zodat hieruit de nadelen gehaald worden, maar ook de voordelen in terugvloeien. | ||
13 | Acute knelpunten organisatie 2020 | € 760.000 |
Voor het jaar 2020 zien we acute knelpunten in de organisatie binnen de uitvoering van WMO en binnen de afdeling vastgoed. Binnen beide organisatie-onderdelen hebben we extra noodzakelijke ingeschakeld om te voorkomen dat wachtlijsten te ver oplopen c.q. projecten stagneren. Deze saldobestemming past niet volledig binnen de gestelde kaders voor budgetoverhevelingen, maar gezien de oplopende knelpunten vinden we het belangrijk om de overschrijdingen in 2020 af te dekken. | ||
14 | Storting algemene reserve | € 515.041 |
We stellen voor om het resterende positieve saldo van de jaarrekening in de algemene reserve te storten. Het gaat om een bedrag van € 0,5 miljoen. De algemene reserve is bestemd voor de opvang van algemene risico’s en fluctuaties in rekeningresultaten. De norm voor de algemene reserve is 10% van de algemene uitkering. Op basis van de begroting 2020 is deze norm afgerond € 17,5 miljoen. De hoogte van de algemene reserve is afgerond € 23 miljoen (voor bestemming rekeningresultaat). Hiervan is reeds € 5,5 miljoen bestemd voor concrete projecten, zodat de algemene reserve uitkomt op circa € 18 miljoen. We schatten in (maar kunnen dit op dit moment niet overzien) dat we deel van de algemene reserve nodig zullen hebben voor compenserende maatregelen n.a.v. corona crisis. | ||
Saldo rekeningresultaat na voorstellen tot resultaatbestemming | € 0 |