Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
Samenvatting
Samenvatting
Het weerstandsvermogen geeft de financiële gezondheid van de gemeente weer. We drukken deze uit in een ratio. De uitkomst van de ratio moet in beginsel minimaal 1 zijn.
Op hoofdlijnen is het beeld als volgt:
Omschrijving | Bedrag/ratio incidenteel | Bedrag/ratio structureel |
---|---|---|
Geïnventariseerde risico’s | € 8,1 miljoen | € 2,5 miljoen |
Weerstandscapaciteit | € 24,2 miljoen | € 5,6 miljoen |
Weerstandsratio | 3,00 | 2,22 |
De conclusie hieruit is dat de weerstandscapaciteit van voldoende omvang is om de gekwantificeerde risico’s te ondervangen. We zien dat de risico's met name zijn toegenomen op het gebied van jeugdzorg vanaf 2021 en de prioriteiten van de organisatie. Omdat dit structurele risico's zijn kunnen deze een flinke impact hebben op de toekomstige begroting.
Ten opzichte van de programmabegroting 2020-2023 zijn de risico's Boete Attero en de vennootschapsbelasting vervallen, waardoor de incidentele risico's zijn afgenomen.
Het COVID-19 (Corona) virus heeft geen financiële gevolgen voor de jaarrekening 2019, maar wel voor naar verwachting veel beleidsterreinen van onze begroting 2020 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen. We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend. Onze organisatie loopt geen risico voor de continuïteit. We bewaken onze liquiditeitspositie goed en nemen zo nodig maatregelen om onze taken gedurende deze crisis zo goed mogelijk te blijven uitvoeren. Ons weerstandsvermogen is voldoende om incidentele tegenvallers en/of incidentele ondersteuningsmaatregelen op te kunnen vangen.
1. Beleid
1. Beleid
Het beleid van de gemeente ten aanzien van risicomanagement is nader uitgewerkt in de notitie risicomanagementbeleid.
Risicomanagement is gedefinieerd als het op gestructureerde wijze identificeren, analyseren en beheersen van risico’s die van invloed zijn op de realisatie van gemeentelijke doelstellingen. De focus ligt op risico’s met een mogelijk substantiële invloed op de financiële positie van de gemeente. Aan ons risicomanagement liggen onder andere de volgende uitgangspunten en randvoorwaarden ten grondslag:
- Risicomanagement is onderdeel van de reguliere verantwoordelijkheid van het (lijn)management en is een cyclisch proces.
- We maken zoveel mogelijk gebruik van bestaande instrumenten voor risico-identificatie en -beheersing.
- Risicobeheersing doen we zoveel mogelijk in de reguliere processen.
- Het toepassen van risicomanagement betekent niet dat we alle risico's kunnen voorkomen.
Risico’s hangen vaak samen met externe factoren. Daarop hebben we als gemeente niet altijd direct invloed. Daarom is het lastig deze risico’s in alle gevallen voldoende betrouwbaar te kwantificeren.
Risico’s ontwikkelen zich voortdurend. De laatste rapportage over de risico’s en de beheersing daarvan is in de programmabegroting 2020-2023 opgenomen. In deze jaarrekening 2019 hebben we deze risico-inschatting geactualiseerd.
Risicokaart
Omdat risico’s lastig te kwantificeren zijn maken we gebruik van de risicokaart. De risicokaart geeft inzicht in de categorisering van de risico’s naar kans en gevolg.
Een risico dat zich in het groene gebied bevindt heeft minimale financiële gevolgen. Een risico dat een score heeft in het oranje gebied, vraagt om extra aandacht. Het is hier van belang tijdig beheersmaatregelen te nemen. Een risico met een risicoscore in het rode gebied, vereist directe aandacht om een grote extra last te voorkomen. Preventieve en reducerende beheersmaatregelen kunnen de kans respectievelijk het gevolg terugbrengen naar een acceptabel niveau.
Om te bepalen in welke risicokleur (rood, oranje, groen) een risico valt, zijn structurele risico's vermenigvuldigd met 4 (jaar).
2. Risico's
2. Risico's
Risico's in de rode categorie
Risico's in de rode categorie
Jeugdzorg 2020
Jeugdzorg 2020
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Kosten jeugdzorg (saldo kosten minus stelpost loon- en prijscompensatie) | I I | € 330.000 € 260.000 | 25% 25% | € 82.500 € 65.000 |
Kosten jeugdzorg Uitvoeringskosten centrumgemeente Implementatie inkoop 2021
Waarschijnlijk leidt dit in 2020 tot extra kosten. De hoogte daarvan kunnen we nu nog niet inschatten. Beheersmaatregel We verwerken de financiële effecten zoveel mogelijk in de eerste financiële tussenrapportage van 2020. We kunnen de extra kosten voor 2020 gedeeltelijk afdekken uit de stelpost loon- en prijscompensatie. Het gaat om € 700.000 kostenstijging die samenhangt met indexatie. Daarnaast krijgen we in 2020 een eenmalige bijdrage van € 807.000 van het Rijk in onze kosten voor pleegzorg 18+. Dit bedrag wordt via de algemene uitkering uit het Gemeentefonds uitbetaald. Dit bedrag kunnen we inzetten om een (groot) deel van de resterende extra kosten voor 2020 af te dekken. |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Jeugdzorg 2021
Jeugdzorg 2021
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Jeugdzorg vanaf 2021 Uitvoeringskosten centrumgemeente | S S | € 1,3 mln minus €550.000 prijscompensatie 2021 gem.fonds PM | 90% 90% | € 700.000 € 140.000 |
Kosten jeugdzorg Uitvoeringskosten centrumgemeente Uitvoeringskosten Oss Beheersmaatregel De jeugdzorg voor 2021 en verder wordt in 2020 aanbesteed. We volgen de uitkomsten daarvan. Mogelijk hebben de uitkomsten effect op het regionale budgettair kader en ons geschatte aandeel daarin. De structurele uitvoeringskosten van de centrumgemeente worden na afronding van het inkoopproject opnieuw bekeken. Mogelijk volgt dan een aanpassing van de kosten. |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Grondbedrijf
Grondbedrijf
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Grondbedrijf | I | € 5,4 miljoen | 100% | € 5,4 miljoen |
Risico We verwijzen hiervoor naar de paragraaf grondbeleid en het Meerjaren Programma Grondbedrijf (MPG) 2020-2023. De paragraaf beschrijft op hoofdlijnen het grondbeleid, de financiële positie en het weerstandsvermogen van het grondbedrijf. Het MPG gaat een slag dieper dan de paragraaf en geeft inzicht op een detailniveau. Voor meer informatie over het grondbedrijf en de separate grondcomplexen, verwijzen we naar het MPG 2020-2023. Beheersmaatregel Alle per project berekende risico’s hebben we bij elkaar opgeteld. Dat is het bedrag wat we dus minimaal beschikbaar moeten hebben om alle risico’s in voldoende mate af te kunnen dekken. De risico’s dekken we af met de Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf (ABR). De ABR bedraagt per 31 december 2019 € 13,2 miljoen. Bij het vaststellen van de programmabegroting 2020-2023 is besloten om € 6,6 miljoen in 2020 van de ABR af te romen. De geactualiseerde Monte Carlo analyse geeft een totaal benodigd risicobedrag van € 5,4 miljoen per 1-1-2020. Dit bedrag is dus ook gelijk de minimale stand die de ABR moet hebben. De ABR kent dus per 1-1-2020 nog € 1,2 miljoen aan financiële ruimte en wordt betrokken bij de programmabegroting 2021-2024. |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Prioriteiten Organisatie
Prioriteiten Organisatie
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Prioriteiten Organisatie | S | € 1-3 miljoen | 50% | € 1 miljoen |
Risico
Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
COVID-19 (Corona)
COVID-19 (Corona)
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
S/I | PM | PM | PM | |
Het COVID-19 (corona) heeft grote impact op de samenleving. Grote impact op sociaal, maatschappelijk en economisch gebied. Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Risico's in de oranje categorie
Risico's in de oranje categorie
Volumegroei Wmo
Volumegroei WMO
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Volumegroei en kostenstijging Wmo | S | tussen € 500.000 - € 750.000 | 75% | € 469.000 |
Risico De groei van het aantal aanvragen heeft verdere druk op de personele capaciteit veroorzaakt. De personele kosten waren in 2019 beduidend hoger. Voor 2020 is 6 fte extra inzet van personeel berekend. De structureel benodigde personeelsinzet wordt dit jaar onderzocht. De CAO-onderhandelingen bij de zorgaanbieders zijn afgerond. Dit leidt tot een kostprijsverhoging bij huishoudelijke verzorging. Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Herverdeling gemeentefonds
Herverdeling gemeentefonds
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Herverdeling gemeentefonds | S | PM | 50% | € PM |
Risico Op dit moment (februari 2020) komen de eerste geluiden van de herverdeling naar buiten. Het lijkt dat met name de grote gemeenten voordelen hebben. Steden met een groot stedelijk gebied gaan er op basis van huidige rapporten fors op vooruit. Maatstaven zoals oppervlakte land worden minder belangrijk. Beheersmaatregel |
Risico's in de groene categorie
Risico's in de groene categorie
Impact klimaatverandering bomen
Impact klimaatverandering bomen
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Impact klimaatverandering voor snoeien en onderhoud bomen | S | € 250.000 | 25% | € 62.500 |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Stijging bouw- en onderhoudskosten vastgoed
Stijging bouw- en onderhoudskosten vastgoed
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Stijging bouw- en onderhoudskosten vastgoed | S | € 100.000 | 75% | € 75.000 |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Overdracht beheer horizonscholen
Overdracht beheer horizonscholen
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Overdracht beheer Horizonscholen | S | € 100.000 | 50% | € 50.000 |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)
Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN) | S | € 50.000 | 100% | € 50.000 |
Risico
Daarnaast wil de Veiligheidsregio verder gaan met de ingeslagen weg van doorontwikkeling van de organisatie. De kosten van deze doorontwikkeling worden voor de jaren 2019 – 2021 betaald uit reserves van de Veiligheidsregio. Eind 2021 vindt een evaluatie plaats waarin wordt gekeken naar de noodzaak en effectiviteit van de ontwikkelde oplossingen en voorzieningen. Eventuele structurele lasten worden opgenomen in de begroting 2022 van de Veiligheidsregio. Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Heesch West
Heesch West
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Heesch West | I | € 2 miljoen | 100% | € 2 miljoen |
Risico In eerste instantie wordt 50 hectare ontwikkeld met een verdeling van ongeveer 30 hectare voor zeer grootschalige logistiek en ongeveer 20 hectare voor andere vormen van ruimte-extensieve bedrijvigheid, zoals circulaire economie en regionale verplaatsers. De overige circa 30 hectaren wordt doorgeschoven naar een tweede fase. Op grond hiervan zijn de resterende 30 hectaren bij de grondexploitatieberekening afgewaardeerd naar agrarische grondwaarde van € 6 per vierkante meter. Het verwachte verlies van Heesch West bedraagt eind 2029 in totaal € 43,7 miljoen (eindwaarde). De deelnemende gemeenten hebben hiervoor volledig een verliesvoorziening gevormd. Onze verliesvoorziening bedraagt € 13,1 miljoen (30% aandeel). De gezamenlijke boekwaarden van Heesch West bij de gemeenten bedraagt ongeveer € 69,6 miljoen. De exploitatieberekening bevat risico’s op het gebied van gronduitgifte tempo, grondprijzen en kostenstijgingen. Omdat geldleningen voor langere perioden zijn afgesloten is het renterisico beperkt. Beheersmaatregel |
Wachtgeld wethouders
Wachtgeld wethouders
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Wachtgeld wethouders | I | € 1.053.000 | 30% | € 316.000 |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Programma aanpak stikstof
Programma Aanpak Stikstof
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Programma Aanpak Stikstof | I | PM | % | PM |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
PFAS
PFAS
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Pfas | I | € 130.000 | 75% | € 98.000 |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Planschade claim Hofmans
Planschade claim Hofmans
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
Planschade claim Hofmans | I | PM | 100% | PM |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
3. Vervallen risico's
3. Vervallen risico's
De volgende risico's die in de begroting 2020 nog naar voren kwamen zijn nu vervallen.
Risico | Actie |
---|---|
Boete Attero | We hebben in 2019 (ons deel van) de nota betaald die door Attero aan het gewest in rekening is gebracht. We zijn van mening dat we te veel hebben betaald. In de balans hebben we daarom een vordering opgenomen voor het verschil tussen ons deel, en het deel waarvan we van mening zijn dat we werkelijk dienen te betalen. Tegelijk hebben we een voorziening voor mogelijke oninbaarheid opgenomen ter grootte van die vordering. Daardoor resteert nu een financieel risico van nihil. |
Vennootschapsbelasting | Op basis van onze huidige doorrekeningen hoeven we de komende jaren geen vennootschapsbelasting te betalen. Tot en met 2019 maken we fiscale verliezen. Winsten die we vanaf 2020 behalen kunnen we verrekenen met deze verliezen. |
Afval | Het risico afval is vervallen omdat het zich in 2019 heeft voorgedaan. Door de toegenomen kosten is de reserve afval afgenomen tot nihil. Vanaf 2020 stijgen de tarieven en dekken we een deel af uit de vrijval van de ABR. Daarna is de bedoeling dat de tarieven kostendekkend worden. |
4. Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
4. Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
Onder het begrip weerstandsvermogen verstaan we het vermogen van de gemeente om risico’s op te kunnen vangen, zodat het afgesproken gemeentelijke takenpakket toch onverkort uitgevoerd kan worden.
In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt aangegeven dat het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen enerzijds:
- de weerstandscapaciteit: de middelen waarover we (kunnen) beschikken om niet begrote kosten te kunnen dekken, en anderzijds:
- alle risico’s waar nog geen voorzieningen voor gevormd zijn en die van materiële betekenis kunnen zijn.
Voor de gemeente is de weerstandscapaciteit van belang. Een sluitende begroting geeft weliswaar aan dat er evenwicht is tussen de uitgaven en inkomsten, maar ook dat er beperkte ruimte is voor het opvangen van tegenvallers. De weerstandscapaciteit bestaat uit twee onderdelen; de structurele en de incidentele weerstandscapaciteit.
Structurele weerstandscapaciteit
De structurele weerstandscapaciteit dient voor het opvangen van risico’s met een meerjarig effect. Deze middelen worden gevormd door de onbenutte belastingcapaciteit en de post onvoorzien.
De onbenutte belastingcapaciteit is de ruimte waarmee onze OZB opbrengsten moeten stijgen om op een zogenaamd "redelijk peil OZB "uit te komen. Dit "redelijk peil" is gebaseerd op het tarief wat een gemeente moet hebben voor de toelating tot artikel 12 (extra financiële steun vanuit het gemeentefonds).
De onbenutte belastingcapaciteit voor het jaar 2020 bedraagt € 5,3 miljoen.
De post onvoorzien (€ 300.000) is structureel in de begroting opgenomen en maakt ook onderdeel uit van de structurele weerstandscapaciteit.
Incidentele weerstandscapaciteit
De incidentele weerstandscapaciteit is als volgt opgebouwd:
- het vrij aanwendbare deel van de algemene vrije reserve (inclusief de algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf)
- de niet beklemde bestemmingsreserves (overige bestemmingsreserves)
- de stille reserves
Algemene vrije reserve en de algemene bedrijfsreserve grondbedrijf
De noodzakelijke omvang van de algemene vrije reserve is vastgesteld op 10% van de algemene uitkering. Hierbij zijn de volgende aspecten van belang:
- zijn de belangrijkste risico’s in beeld?
- welke beheersmaatregelen zijn er al genomen om risico’s te beperken?
- welke risico’s zijn nog niet afgedekt?
Naar verwachting zijn de belangrijkste risico’s voldoende herkend. Het grootste deel van deze risico’s hebben we ook voorzien van beheersmaatregelen en waar nodig afgedekt door middel van een voorziening of reserve (bijvoorbeeld het grondbedrijf). Ook de risico’s die zich kunnen voordoen bij grote projecten, zoals Heesch-West, hebben we in beeld gebracht. Hiervoor hebben we bovendien beheersmaatregelen geformuleerd en deels dekkingsmiddelen gereserveerd. Daarnaast hebben we risico’s geïdentificeerd waarvan we het bedrag en de kans van optreden met onvoldoende zekerheid kunnen bepalen. Deze komen ten laste van de weerstandscapaciteit.
Uitgaande van de norm van 10% van de algemene uitkering, dient de algemene vrije reserve ongeveer € 17,5 miljoen te zijn (per 1 januari 2020). Hierbij is rekening gehouden met de stijging van de algemene uitkering door positieve accressen.
De algemene reserve bedraagt per 1 januari 2020 naar verwachting € 23 miljoen, waarvan € 17,5 miljoen nog vrij besteedbaar (exclusief resultaatbestemming). Een specificatie hiervan is opgenomen in de nota reserves.
De algemene bedrijfsreserve grondbedrijf (ABR) is het weerstandsvermogen voor de risico's die zich binnen het grondbedrijf kunnen voordoen. Dat kunnen project specifieke risico’s (b.v. een vervuiling in de grond) of conjuncturele risico’s (b.v. een hogere rente of een lagere grondprijs) zijn.
Bij de programmabegroting 2020-2023 is de minimum benodigde algemene reserve berekend o.b.v. risicoanalyse (Monte-Carlomethode). De geactualiseerde risicoanalyse bij deze jaarrekening geeft een risicobedrag van € 5,4 miljoen per 1-1-2020. Dit bedrag is dus feitelijk de minimale stand van de ABR.
De ABR heeft op 31-12-2019 een saldo van € 13,2 miljoen. Hiervan is in de programmabegroting 2020-2023 besloten om in 2020 € 6,6 miljoen af te romen voor diverse projecten.
Per 31-12-2019 is de "resterende" ruimte voor afdekking van risico's dus nog € 6,6 miljoen (13,2- 6,6).
Niet beklemde bestemmingsreserves
Bestemmingsreserves bevatten middelen die de gemeenteraad voor een bepaalde doelstelling geoormerkt heeft. De gemeenteraad is bevoegd om de bestemming van deze reserves te wijzigen of te besluiten tot extra mutaties ten laste of ten gunste van deze reserves. De bestemmingsreserves kunnen hiermee dus ingezet worden voor het opvangen van risico’s als die zich voordoen.
We kennen twee soorten bestemmingsreserves. De bestemmingsreserves voor de afdekking van afschrijvingslasten e.d. en de overige bestemmingsreserves. De bestemmingsreserves voor de afdekking van afschrijvingslasten e.d. zijn niet beschikbaar voor de incidentele weerstandscapaciteit, omdat deze structureel zijn ingezet voor de afdekking van (kapitaal)lasten in de begroting. De overige bestemmingsreserves kunnen wel ingezet worden voor het afdekken van risico’s als de raad hiertoe besluit. Dit betekent wel dat deze middelen in dat geval niet meer beschikbaar zijn voor het oorspronkelijke doel waarvoor de bestemmingsreserves gevormd zijn.
Stille reserves
Stille reserves zijn activa waarvan de boekwaarde lager is dan de werkelijke waarde en die direct verkoopbaar zijn. Een volledig beeld hiervan is niet voorhanden.
Totale weerstandscapaciteit
Samengevat is de huidige weerstandscapaciteit (per 1-1-2020) in afgeronde bedragen:
bedragen in euro’s | ||
Structurele weerstandscapaciteit | Bedrag | |
Onbenutte belastingcapaciteit | 5.300.000 | |
Post onvoorzien | 300.000 | |
Totaal | 5.600.000 |
Incidentele weerstandscapaciteit (31-12-2019) | |
---|---|
Algemene reserve | 17.500.000 |
Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf | 6.600.000 |
Stille reserves | PM |
Totaal | 24.200.000 |
5. Financiële kengetallen
5. Financiële kengetallen
Op basis van een wijziging van het BBV nemen we voortaan een aantal financiële kengetallen in deze paragraaf op, zowel in de begroting als in het jaarverslag. Eerst geven we een analyse van de financiële positie op basis van deze kengetallen. Daarna lichten we toe wat de kengetallen betekenen.
Omschrijving | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Rekening 2019 |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | 43,93% | 35,02% | 35,46% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 32,61% | 24,21% | 25,86% |
Solvabiliteitsratio | 36,20% | 42,54% | 38,33% |
Structurele exploitatieruimte | 1,32% | 0,19% | 1,61% |
Grondexploitatie | 14,48% | 15,52% | 8,47% |
Belastingcapaciteit | 95,01% | 95,54% | 95,54% |
Analyse kengetallen en financiële positie
Op basis van deze kengetallen concluderen we dat onze financiële positie gezond is.
De netto schuldquotes en de solvabiliteitsratio geven aan dat we met voldoende eigen middelen (reserves) gefinancierd zijn. Onze afhankelijkheid van externe financiering is niet te groot. De netto schuldquote en de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen vallen binnen de norm. De omvang van de schulden ten opzichte van de baten neemt af. De solvabiliteitsratio ligt stabiel boven de norm. Onze bezittingen op de balans zijn in voldoende mate gefinancierd met eigen vermogen.
De structurele exploitatieruimte is positief. Dit sluit ook aan bij het positieve saldo van de jaarrekening 2019. In hoeverre dit feitelijk structureel doorwerkt naar de programmabegroting 2021 analyseren we in 2020 bij tussentijdse rapportages in 2020.
Het kengetal grondexploitatie is een voorgeschreven kengetal. Het kengetal op zich is niet bruikbaar om conclusies te trekken over de risico’s in de grondexploitatie. De paragraaf grondbeleid en het MPG zijn daarvoor betere instrumenten.
Met de belastingcapaciteit zitten we onder het landelijk gemiddelde. We hebben nog ruimte om de belastingen te kunnen verhogen om financiële risico’s af te dekken als dit nodig is.
Nadere toelichting indicatoren
Netto schuldquote
De netto schuld geeft informatie over de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de baten in de begroting. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en aflossingen op de exploitatie. Het is normaal als de netto schuldquote tussen de 20% en 70% ligt. Tussen de 70% en de 80% dreigt de schuldomvang te hoog te worden. Boven de 80% zijn alle bezittingen zwaar belast met schulden. Het percentage is dit jaar verbeterd doordat we veel langlopende schulden hebben afgelost.
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Via deze ratio wordt in beeld gebracht wat het aandeel van de verstrekte leningen is en wat dit betekent voor de schuldenlast. Voor deze ratio gelden dezelfde normen als bij de netto schuldquote. Het percentage is verlaagd, omdat het totaal van verstrekte geldleningen in 2019 behoorlijk is afgenomen.
Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Bij deze ratio dreigt de schuld van de gemeente te hoog te worden als deze zich tussen de 20% en 30% bevindt. Onder de 20% zijn de bezittingen zwaar belast met schulden. Een ratio boven de 30% is aanvaardbaar.
Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de structurele en incidentele lasten. Als dit kengetal positief is, is er ruimte om structurele tegenvallers op te vangen.
Kengetal grondexploitatie
De grondexploitatie kan een forse impact hebben op de financiële positie van een gemeente. De boekwaarde van de voorraden grond is van belang, omdat deze bij verkoop terugverdiend moet worden. Het percentage is in 2019 flink gedaald door veel grondverkopen.
Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishouden
De ruimte die een gemeente heeft om de belastingen te verhogen wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Het Coelo publiceert deze lasten ieder jaar in de Atlas van de lokale lasten.