Paragraaf lokale heffingen
Inleiding
Ons uitgangspunt is een gematigde lastendruk voor inwoners en bedrijven. We vergelijken de lastendruk voor onze inwoners altijd met de landelijke ontwikkeling. Als landelijk gemiddelde gebruiken we de cijfers van het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden).
De tarieven voor de heffingen moeten volledig kostendekkend zijn of worden gemaakt.
1. Lastendruk
Het COELO onderzoekt jaarlijks de lastendruk met betrekking tot de gemeentelijke belastingen en heffingen. Het gaat om belastingen en heffingen die tot woonlasten voor gebruikers van woningen leiden (OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing).
In het volgende overzicht hebben we de cijfers uit de COELO-atlas 2019 opgenomen.
De uitgangspunten daarbij zijn:
- voor Oss ligt de gemiddelde WOZ-waarde tussen € 230.000 en € 260.000
- de landelijk gemiddelde WOZ-waarde is € 266.000
- het tarief voor de afvalstoffenheffing is gebaseerd op een container van 240 liter voor restafval in combinatie met een container van 140 liter voor GFT-afval.
- het tarief voor de rioolheffing bestaat uit het eigenaarstarief plus het gebruikerstarief van een woning.
Op basis van de cijfers 2019 ziet het overzicht voor Oss er als volgt uit:
Lastendruk standaardwoning 2019 | Oss | Landelijk werkelijk |
---|---|---|
Onroerende zaakbelastingen | € 296 | € 281 |
Afvalstoffenheffing | € 242 | € 263 |
Rioolheffing | € 169 | € 196 |
Totaal | € 707 | € 740 |
Uit deze cijfers blijkt dat de lastendruk in Oss in 2019 € 33 onder het werkelijke landelijk gemiddelde ligt.
2. Kostendekkendheid heffingen
Uitgangspunten kostentoerekening aan heffingen en leges
Alle kosten, die direct toegerekend kunnen worden aan heffingen en leges, komen ten laste van deze producten. Voor indirecte kosten, ook wel overhead genoemd, is dit niet mogelijk. Deze indirecte kosten bestaan onder andere uit kosten voor ICT, huisvesting, inkoop en financiën. Deze kosten begroten we volgens de verslagleggingsvoorschriften (BBV) centraal in programma 10. Besturen in verandering van tijden. Voor het berekenen van tarieven brengen we een deel van de indirecte kosten ten laste van de tarieven. Dit doen we met een opslag van de overhead als percentage op de directe loonkosten. Voor 2019 was dit 80%. Voor de heffingen zien we het onderdeel BTW ook als kosten. Deze rekenen we daarom door in de tarieven.
Kostendekkendheid heffingen
In de volgende tabel laten we zien voor welk percentage de tarieven voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing kostendekkend zijn.
bedragen x € 1.000
Afvalstoffen-heffing | Afvalstoffen-heffing | Rioolheffing Begroting 2019 | Rioolheffing Rekening 2019 | |
---|---|---|---|---|
Netto kosten | 10.662 | 11.797 | 6.610 | 6.914 |
Overhead | 603 | 603 | 600 | 600 |
BTW | 1.174 | 1.174 | 660 | 660 |
Totale kosten | 12.439 | 13.574 | 7.857 | 8.174 |
Totale opbrengsten heffing | -11.599 | -11.195 | -8.103 | -8.436 |
Tekort / overschot | -880 | -2.382 | 233 | 262 |
Kostendekkendheid excl. Inzet reserve | 93% | 82% | 103% | 103% |
Kostendekkendheid incl. Inzet reserve | 100% | 90% | 100% | 100% |
Kostendekkendheid leges
In de volgende tabel laten we de kostendekkendheid van de leges zien. Deze kostendekkendheid is gebaseerd op de uitgangspunten die we hiervoor beschreven hebben.
Omschrijving | Kostendekkendheid | Begroting 2019 |
---|---|---|
Legesverordening Titel 1 | ||
Geboorten, huwelijken en overlijden | 34% | 50% |
Gemeentelijke basisadministratie | 9% | 14% |
Reisdocumenten | 42% | 51% |
Rijbewijzen | 91% | 74% |
Legesverordening Titel 2 | ||
Omgevingsvergunningen | 113% | 86% |
Legesverordening Titel 3 | ||
APV en bijzondere wetten | 5% | |
Marktgelden | 55% | 74% |
Overige leges | ||
Begraven | 55% | 59% |
Binnen de legesverordening onderscheiden we zogenaamde titels. De mate van kostendekkendheid bekijken we op het niveau van deze titels. Binnen deze titels kan sprake zijn van zogenaamde kruissubsidiëring, bijvoorbeeld grote bouwwerken zijn relatief goedkoper dan kleinere bouwwerken.
* De kostendekkendheid van omgevingsvergunning is in de jaarrekening 2019 incidenteel hoger dan 100% door een grote bouwaanvraag eind 2019. Zie ook toelichting financiële afwijkingen programma Aantrekkelijk wonen in Oss.
3. Kwijtschelding
De in de wet geboden ruimte om het kwijtscheldingsbeleid vorm te geven gebruiken we maximaal, wat betekent dat de kwijtscheldingsnorm op 100% ligt. Kwijtschelding kennen we voor de volgende belastingen toe:
- Onroerende zaakbelastingen (na de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB op woningen komt deze vorm van kwijtschelding nog slechts een enkele keer voor)
- Rioolheffing
- Afvalstoffenheffing
- Hondenbelasting
In de volgende tabel staan de aantallen kwijtscheldingsverzoeken in de jaren 2018 en 2019.
Kwijtscheldingsverzoeken | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Meerjarige kwijtschelding | 1.317 | 847 |
Incidentele verzoeken | 535 | 1.549 |
Totaal | 1.852 | 2.396 |
4. Opbrengsten belastingen en heffingen
In de volgende tabel geven we een overzicht van de opbrengsten van de belangrijkste belastingen en heffingen. Grote verschillen tussen de gerealiseerde opbrengsten en de begroting na wijziging zijn bij de programma's toegelicht.
+ is uitgaven/nadelig saldo | |||||
Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | Voordeel/Nadeel | |
Onroerende zaakbelastingen | |||||
- gebruikers niet-woningen | -3.188 | -3.263 | -3.285 | -23 | V |
- eigenaren woningen | -11.605 | -11.655 | -11.662 | -7 | V |
- eigenaren niet-woningen | -4.416 | -4.616 | -4.660 | -44 | V |
Afvalstoffenheffing | -8.860 | -8.860 | -8.746 | 114 | N |
Rioolheffing | |||||
- woningen | -6.537 | -6.537 | -6.571 | -34 | V |
- niet-woningen | -1.516 | -1.516 | -1.646 | -129 | V |
Hondenbelasting | -535 | -535 | -539 | -4 | V |
(Water)toeristenbelasting | -233 | -233 | -413 | -180 | V |